O programie
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które będą musiały od 1 września 2022 roku mieć wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
https://www.gov.pl/web/laboratoria/uchwala
https://www.gov.pl/web/laboratoria
W ramach programu szkoła zakupiła następujący sprzęt:
- Aparat SONY ZV1
- Saramonic CamMic+
- Stacja lutownicza WEP-995D+
- Lampa światła ciągłego z SOFTBOX-EM
- Statyw HAMA Star 63
- Drukarka Zortrax M200 Plus + filament
- Notebook Lenovo Legion 5-17ACH
- Zestaw klocków LEGO Education SPIKE Essential
- Zestaw klocków LEGO SPIKE Prime
- Zestaw klocków LEGO do samodzielnej konstrukcji
- Mikrokontroler Be Creo Kit
- Gimbal Moza Air Cross 2
- Mikroport z akcesoriami Boya
- Tablica tryptyk suchościeralna
- Tablica PREMIUM suchościeralna ceramiczna
Pomoce dydaktyczne zakupione w drugiej turze:
- Laminator automatyczny GBC Foton 30
- Folia do laminowania Apex A4 80 miclight
- JBL PRX ONE nagłośnienie z mikserem i DSP
- Budowa cieni duża
- Geomag PRO-L - 53 elementy (GEO-040)
- Geomag PRO-L - 53 elementy
WRZESIEŃ
Dokumentacja fotograficzna z zajęć techniki, na których wykorzystano zestawy LEGO SPIKE Prime.
GALERIA
PAŹDZIENIK
Dokumentacja fotograficzna z zajęć techniki, na których wykorzystano zestawy LEGO SPIKE Prime i LEGO SPIKE Essential.
GALERIA
LISTOPAD
Podczas lekcji matematyki, uczniowie klasy 5b, chcąc zrozumieć podstawy geometrii, tworzyli konstrukcje z klocków magnetycznych GeoMag. Natomiast klasa 5a podczas lekcji matematyki poznawała równolegloboki. Dzięki klockom Geomag, zrozumieli najważniejsze własności tych figur.
GALERIA
Podczas zajęć dydaktycznych, uczniowie klasy 1A i 1C, chcąc zrozumieć zasady łączenia elementów tworzyli konstrukcje z klocków LEGO SPIKE Essential. Poniżej galerie z przeprowadzonych lekcji.
GALERIA
GALERIA
15.12.2022r. klasa 1B zrealizowała projekt pod nazwą "Arktyczna przygoda". Na koniec zaprogramowano skutery śnieżne i zostały one wprawione w ruch.
GALERIA
16.12.2022r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1C, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO z zastosowaniem czytników kolorów i silnika. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA
STYCZEŃ
26.01.2023r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1B, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO. Projekt został nazwany "Kolejka górska". Każdy na koniec zaprogramował swoje ruchy i szybkość jazdy. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA
LUTY
16.02.2023r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1B, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO z zastosowaniem czytników i prędkości silnika. Każdy na koniec zaprogramował ruch w postaci prędkości i kierunku obrotu oraz kolory. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA
17.02.2023r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1A, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA
20.02.2023r. na lekcjach języka polskiego, uczniowie klas IVa i IVb recytowali wiersz Jana Brzechwy pt. "Samochwała". Czwartoklasiści wykazali się dużą kreatywnością, wykorzystując różne rekwizyty związane z wierszem, a przede wszystkim oswajali się z występem przed mikrofonem, deklamując wiersz przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA
FILM
MARZEC
21.03.2023r. na lekcji informatyki, uczniowie klasy VIIIa projektowali w programie Tinkercad złączkę do przewodów elektrycznych. Efekt pracy został przesłany do drukarki 3D w celu wydruku. Przebieg z realizacji zadania w relacji fotograficzno - filmowej. Zajęcia zrealizowane przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA I FILM
KWIECIEŃ
25.04.2023r. na lekcji informatyki, uczniowie klasy VIIIa projektowali w programie Tinkercad elementy do druku 3D. Wśród projektów znalazło się wielkanocne jajo z bogatym designem. Między innymi zostalo wprowadzone fazowanie powierzchni, co spowodowało wykończenie krawędziami. Efekt pracy został przesłany do drukarki 3D w celu wydruku. Przebieg z realizacji zadania w relacji fotograficzno - filmowej. Zajęcia zrealizowane przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA I FILM
MAJ
18.05.2023r. realizowaliśmy projekt "Podwodna przygoda". Zadanie polegało na skonstruowaniu pojazdu z użyciem napędu. Na koniec każdy indywidualnie zaprogrmował ruchy swojego pojazdu. Zajęcia zrealizowane przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA I FILM