Laboratoria Przyszlości

O programie

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.   

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które będą musiały od 1 września 2022 roku mieć wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).

Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. 

https://www.gov.pl/web/laboratoria/uchwala

https://www.gov.pl/web/laboratoria                                                                                                                                          

W ramach programu szkoła zakupiła następujący sprzęt:       

  1. Aparat SONY ZV1
    Aparat SONY ZV1 1 Aparat SONY ZV1 2
  2. Saramonic CamMic+
    Saramonic CamMic1 Saramonic CamMic2
  3. Stacja lutownicza WEP-995D+
    Stacja lutownicza WEP 995D1 Stacja lutownicza WEP 995D2
  4. Lampa światła ciągłego z SOFTBOX-EM
    Lampa światła ciągłego z SOFTBOX EM 1 Lampa światła ciągłego z SOFTBOX EM 2
  5. Statyw HAMA Star 63
    Statyw HAMA Star 63 1 Statyw HAMA Star 63 2
  6. Drukarka Zortrax M200 Plus + filament
    Drukarka Zortrax M200 Plus filament 1 Drukarka Zortrax M200 Plus filament 2
  7. Notebook Lenovo Legion 5-17ACH
    Notebook Lenovo Legion 5 17ACH 1 Lenowo 2
  8. Zestaw klocków LEGO Education SPIKE Essential
    Zestaw klocków LEGO Education SPIKE Essential 1 Zestaw klocków LEGO Education SPIKE Essential 2
  9. Zestaw klocków LEGO SPIKE Prime
    Zestaw klocków LEGO SPIKE Prime 1 Zestaw klocków LEGO SPIKE Prime 2
  10. Zestaw klocków LEGO do samodzielnej konstrukcji
    Zestaw klocków LEGO do samodzielnej konstrukcji 1 Zestaw klocków LEGO do samodzielnej konstrukcji 3
  11. Mikrokontroler Be Creo Kit
    Mikrokontroler BE CREDO KIT1 Mikrokontroler BE CREDO KIT2
  12. Gimbal Moza Air Cross 2
    Gimbal Moza Air Cross 2 1 Gimbal Moza Air Cross 2 2
  13. Mikroport z akcesoriami Boya
    Mikroport z akcesoriami Boya 1 Mikroport z akcesoriami Boya 2
  14. Tablica tryptyk suchościeralna 
    Tryptyk 1 Tryptyk 2
  15. Tablica PREMIUM suchościeralna ceramiczna
    Ceramika 1 Ceramika 4

Pomoce dydaktyczne zakupione w drugiej turze:

    1. Laminator automatyczny GBC Foton 30, Folia do laminowania Apex A4 80 miclight
      Laminator automatyczny GBC Foton 30 1 Laminator automatyczny GBC Foton 30 2
    2. JBL PRX ONE nagłośnienie z mikserem i DSP
      JBL PRX ONE nagłośnienie z mikserem i DSP 1 JBL PRX ONE nagłośnienie z mikserem i DSP 2
    3. Budowa cieni duża
      Budowa cieni duża 1 Budowa cieni duża 2
    4. Geomag PRO-L - 53 elementy (GEO-040)
      Geomag PRO L 53 elementy 1 Geomag PRO L 53 elementy 2

 

ROK SZKOLNY 2022/2023


WRZESIEŃ

Dokumentacja fotograficzna z zajęć techniki, na których wykorzystano zestawy LEGO SPIKE Prime.
GALERIA 

PAŹDZIENIK
Dokumentacja fotograficzna z zajęć techniki, na których wykorzystano zestawy LEGO SPIKE Prime i LEGO SPIKE Essential.
GALERIA 

LISTOPAD 
Podczas lekcji matematyki, uczniowie klasy 5b, chcąc zrozumieć podstawy geometrii, tworzyli konstrukcje z klocków magnetycznych GeoMag. Natomiast klasa 5a podczas lekcji matematyki poznawała równolegloboki. Dzięki klockom Geomag, zrozumieli najważniejsze własności tych figur. 
GALERIA

GRUDZIEŃ
Podczas zajęć dydaktycznych, uczniowie klasy 1A i 1C, chcąc zrozumieć zasady łączenia elementów tworzyli konstrukcje z klocków LEGO SPIKE Essential. Poniżej galerie z przeprowadzonych lekcji.
GALERIA
GALERIA

15.12.2022r. klasa 1B zrealizowała projekt pod nazwą "Arktyczna przygoda". Na koniec zaprogramowano skutery śnieżne i zostały one wprawione w ruch.
GALERIA

16.12.2022r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1C, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO z zastosowaniem czytników kolorów i silnika. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA

STYCZEŃ
26.01.2023r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1B, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO. Projekt został nazwany "Kolejka górska". Każdy na koniec zaprogramował swoje ruchy i szybkość jazdy. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA

LUTY
16.02.2023r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1B, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO z zastosowaniem czytników i prędkości silnika. Każdy na koniec zaprogramował ruch w postaci prędkości i kierunku obrotu oraz kolory. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA

17.02.2023r. podczas zajęć, uczniowie klasy 1A, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA

20.02.2023r. na lekcjach języka polskiego, uczniowie klas IVa i IVb recytowali wiersz Jana Brzechwy pt.  "Samochwała". Czwartoklasiści wykazali się dużą kreatywnością, wykorzystując różne rekwizyty związane z wierszem, a przede wszystkim oswajali się z występem przed mikrofonem, deklamując wiersz przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA 
FILM

MARZEC
21.03.2023r. na lekcji informatyki, uczniowie klasy VIIIa  projektowali w programie Tinkercad złączkę do przewodów elektrycznych. Efekt pracy został przesłany do drukarki 3D w celu wydruku. Przebieg z realizacji zadania w relacji fotograficzno - filmowej. Zajęcia zrealizowane przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA I FILM

KWIECIEŃ
25.04.2023r. na lekcji informatyki, uczniowie klasy VIIIa  projektowali w programie Tinkercad elementy do druku 3D. Wśród projektów znalazło się wielkanocne jajo z bogatym designem. Między innymi zostalo wprowadzone fazowanie powierzchni, co spowodowało wykończenie krawędziami. Efekt pracy został przesłany do drukarki 3D w celu wydruku. Przebieg z realizacji zadania w relacji fotograficzno - filmowej. Zajęcia zrealizowane przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA I FILM

MAJ
18.05.2023r. realizowaliśmy projekt "Podwodna przygoda". Zadanie polegało na skonstruowaniu pojazdu z użyciem napędu. Na koniec każdy indywidualnie zaprogrmował ruchy swojego pojazdu. Zajęcia zrealizowane przy pomocy sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.
GALERIA I FILM

ROK SZKOLNY 2023/2024

PAŹDZIERNIK
6.10.2023r. uczniowie klasy 6A na zajęciach informatyki projektowali w programie TinkerCad modele 3D. Tematem ćwiczenia była płytka z napisem "LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI" i nazwą szkoły. Każdy uczeń przesłał swój projekt na serwer. Po weryfikacji i procesie Slicer trafił on do wydruku. Efekty naszej pracy na filmie poniżej.
FILM

STYCZEŃ
10.01.2024r. uczniowie klasy 6B na zajęciach informatyki projektowali w programie TinkerCad modele 3D. Tematem ćwiczeń były modele użytkowe. Wśród projektów znalazły się breloki do kluczy, imiona i inne ciekawe przedmioty. Każdy uczeń przesłał swój projekt na serwer. Po weryfikacji i procesie Slicer trafił on do wydruku. Zajęcia zostały przeprowadzone dzięki sprzętowi zakupionemu w ramach Programu Laboratoria Przyszłości. Efekty naszej pracy na filmie poniżej.
FILM

MAJ
23.05.2024r. uczniowie klasy 6A  na zajęciach techniki projektowali oświetlenie pokoju. Zajęcia poprzedzone były pracą wytwórczą na przedmiocie plastyka pod nazwą "Pokój nastolatka". W tym celu użyto gotowego obiektu, w którym dopasowano rożne warianty oświetlenia i sposoby jego uruchamiania. Do realizacji zadania, łączenia elementów elektrotechnicznych, posłużył sprzęt (lutownica) z programu Laboratoria Przyszłości. Podczas wykonywania zadań było mnóstwo doświadczeń i ciekawych sytuacji. Efekt prac w galerii poniżej.
GALERIA

ROK SZKOLNY 2024/2025

WRZESIEŃ
19.09.2024r. uczniowie klasy 3C podczas zajęć, tworzyli konstrukcje z klocków LEGO z zastosowaniem czytników kolorów i silnika. Gotowe projekty w galerii poniżej.
GALERIA

PAŹDZIERNIK
10.10.2024r. uczniowie klasy 7B podczas zajęć informatyki, tworzyli modele gier planszowych metodą projektowania 3D. Realizacja zadania odbywała się w programie TinkerCad. Niektóre modele zostały przetworzone do formatu pliku .stl, a następnie poddane do druku na drukarce 3D. Kreatywne pomysły projektów w galerii poniżej.
GALERIA

LISTOPAD 
Na przełomie października i listopada klasa 6A i 6B na zajęciach techniki wykonywały metodą projektu zadanie wytwórcze pod hasłem "Osiedle moich marzeń". Uczniowie stworzyli wspaniałe prace w formie makiet. Znalazły się na nich wszystkie szczegóły, jakie mają miejsce w życiu codziennym i nie tylko. Urozmaiceniem prac było zastosowanie oświetlenia, którego wykonanie było możliwe przy użyciu lutownicy zakupionej w ramach projektu Labolatoria Przyszłości.
GALERIA

Przydatne linki

Epupap
Logotyp Bip
Logo Oke
Logo Kuratorium
Logo Cke
Logotyp Men
Logo Koronowo